Περί προσκύνησης εικόνων και... τι επιτρέπεται να εικονίζεται;
Jacob and Esau Meet by Francesco Hayez 1844 |
«Γνωρίζω τη διαφορά που υπάρχει ανάμεσα στη μια προσκύνηση από την άλλη. Κάποτε ο Αβραάμ προσκύνησε τους υιούς του Εμμώρ, όταν αγόρασε τη διπλή σπηλιά για να τη χρησιμοποιήσει ως τάφο, άνδρες ασεβείς που είχαν άγνοια του αληθινού Θεού. Ο Ιακώβ προσκύνησε τον αδελφό του Ησαύ και τον Φαραώ, άνδρα Αιγύπτιο, αλλά προσκύνησε ακόμα και την άκρη του μπαστουνιού του Ιωσήφ όμως προσκύνησαν, αλλά δεν λάτρευσαν. Προσκύνησαν και ο Ιησούς του Ναυή και ο Δανιήλ άγγελο του Θεού, αλλά δεν τον λάτρευσαν. Γιατί
άλλο πράγμα είναι η λατρευτική προσκύνηση και άλλο εκείνη που
προσφέρεται τιμητικά σ' εκείνους που υπερέχουν σε κάποιο αξίωμα…
Αλλά και αυτής γνωρίσαμε διάφορες μορφές· πρώτη τη λατρευτική προσκύνηση που προσφέρουμε μόνο στον κατά φύση προσκυνητό Θεό.
Έπειτα την προσκύνηση που, εξαιτίας του κατά φύση προσκυνητού Θεού,
προσφέρουμε στους φίλους και τους λειτουργούς του, όπως ο Ιησούς του
Ναυή και ο Δανιήλ προσκύνησαν τον άγγελο, ή στους τόπους του Θεού, όπως
λέγει ο Δαβίδ˙ να προσκυνήσουμε τον τόπο όπου στάθηκαν τα πόδια του, ή
στα αφιερώματα του Θεού, όπως όλος ο Ισραήλ προσκυνούσε τη σκηνή και το
ναό της Ιερουσαλήμ περικυκλώνοντας τον και πηγαίνοντας σ' αυτόν για
προσκύνηση από όλα τα μέρη ακόμα και τώρα, ή στους άρχοντες που
ορίστηκαν από αυτόν, όπως ο Ησαύ ως μεγαλύτερο αδελφό του, που τον κατέστησε ο Θεός, και τον Φαραώ. Γνωρίζω και την τιμητική προσκύνηση που απονέμεται μεταξύ των ανθρώπων, όπως έκανε ο Αβραάμ στους γιους του Εμμώρ. Ή απόρριψε λοιπόν κάθε προσκύνηση, ή να τις δέχεσαι όλες με τον οφειλόμενο λόγο και τρόπο.
Απάντησε λοιπόν στην ερώτηση μου· είναι
ένας Θεός ο Θεός; Ναι θα μου πεις, όπως νομίζω, ένας νομοθέτης. Τι
λοιπόν, νομοθετεί τα αντίθετα; Γιατί τα χερουβίμ δεν είναι βέβαια έξω
από την κτίση. Γιατί λοιπόν προστάζει να σκεπάζουν το ιλαστήριο σκαλιστά χερουβίμ κατασκευασμένα από χέρια ανθρώπων; Ή
είναι φανερό, ότι είναι αδιανόητο να κάνουμε εικόνα του Θεού, επειδή
είναι απερίγραπτος και ασχημάτιστος, ή κάποιου άλλου ως Θεού, για να μη
προσκυνείται η κτίση λατρευομένη ως Θεός. Ενώ την εικόνα των
χερουβίμ, που είναι περιγραπτά και παρίστανται με δουλοπρέπεια στο θρόνο
του Θεού, προστάζει να την κάνουμε για να σκεπάζει με δουλοπρέπεια το
ιλαστήριο· γιατί έπρεπε η εικόνα των θείων μυστηρίων να επισκιάζεται με
την εικόνα των ουράνιων λειτουργών.
Τι λες πάλι για την κιβωτό, τη στάμνα, το ιλαστήριο; Δεν είναι χειροποίητα; Δεν είναι έργα ανθρώπινων χεριών; Δεν είναι κατασκευασμένα από ευτελή, όπως λες εσύ, ύλη; Τι ήταν και η σκηνή ολόκληρη; Δεν ήταν εικόνα; Δεν ήταν σκιά και προεικόνιση; Λέει λοιπόν ο θείος απόστολος αναφερόμενος στους ιερείς του νόμου· εκείνοι λατρεύουν τα επουράνια με προεικονίσεις και σκιά, σύμφωνα με την εντολή που πήρε ο Μωυσής από το Θεό για να κατασκευάσει τη σκηνή.
Γιατί λέει, Πρόσεξε, να τα κάνεις όλα σύμφωνα με τον τύπο που σου υποδείχθηκε στο όρος. Όμως ο νόμος δεν ήταν εικόνα, αλλά ένα προσχέδιο εικόνας· λέει λοιπόν ο ίδιος απόστολος· αφού ο νόμος είναι η σκιά των μελλοντικών αγαθών και όχι η ίδια η εικόνα των πραγμάτων.
Εάν λοιπόν ο νόμος απαγορεύει τις εικόνες, ενώ ο ίδιος είναι ένα προσχέδιο εικόνας, τι θα πούμε; Αν η σκηνή είναι σκιά και προτύπωση τύπου, πως προστάζει ο νόμος να μη εικονογραφούμε; Αλλά δεν είναι έτσι τα πράγματα, δεν είναι, αλλά υπάρχει οπωσδήποτε καιρός για το κάθε πράγμα».
Τι λες πάλι για την κιβωτό, τη στάμνα, το ιλαστήριο; Δεν είναι χειροποίητα; Δεν είναι έργα ανθρώπινων χεριών; Δεν είναι κατασκευασμένα από ευτελή, όπως λες εσύ, ύλη; Τι ήταν και η σκηνή ολόκληρη; Δεν ήταν εικόνα; Δεν ήταν σκιά και προεικόνιση; Λέει λοιπόν ο θείος απόστολος αναφερόμενος στους ιερείς του νόμου· εκείνοι λατρεύουν τα επουράνια με προεικονίσεις και σκιά, σύμφωνα με την εντολή που πήρε ο Μωυσής από το Θεό για να κατασκευάσει τη σκηνή.
Γιατί λέει, Πρόσεξε, να τα κάνεις όλα σύμφωνα με τον τύπο που σου υποδείχθηκε στο όρος. Όμως ο νόμος δεν ήταν εικόνα, αλλά ένα προσχέδιο εικόνας· λέει λοιπόν ο ίδιος απόστολος· αφού ο νόμος είναι η σκιά των μελλοντικών αγαθών και όχι η ίδια η εικόνα των πραγμάτων.
Εάν λοιπόν ο νόμος απαγορεύει τις εικόνες, ενώ ο ίδιος είναι ένα προσχέδιο εικόνας, τι θα πούμε; Αν η σκηνή είναι σκιά και προτύπωση τύπου, πως προστάζει ο νόμος να μη εικονογραφούμε; Αλλά δεν είναι έτσι τα πράγματα, δεν είναι, αλλά υπάρχει οπωσδήποτε καιρός για το κάθε πράγμα».
(Λόγος Απολογητικός προς εκείνους που κατηγορούν τις άγιες εικόνες, ΕΠΕ 3, Έργα αγίου Ιωάννη του Δαμασκηνού).
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου